Nedenstående analysemodel er hentet fra CFU
Udarbejdet af Tina Joost, CFU Sydslesvig, oktober 2017
Om
- Hvem har skrevet (forfatter) – og hvem har tegnet/illustreret (illustrator)?
- Hvornår er teksten udgivet? (Årstal)
Handling
- Hvad handler den om? Giv et handlingsreferat.
Fortæller
I grafiske romaner er der ofte en jeg-fortæller, men også en eksplicit (direkte åbenlys)
fortællerstemme gør sig sommetider gældende. Dette ses i tekstbokse.
Er det en troværdig eller utroværdig fortæller? Den upålidelige/utroværdige fortæller
forsøger ofte at bilde os noget ind, måske skjule vigtige informationer for os, eller
fornægte sider af sig selv, således at fremstillingen bliver mangelfuld eller skæv. Det er
helt centralt i disse fortællinger at opdage fortællerens upålidelighed/utroværdighed,
fordi den ofte stiller historien i et andet lys.
Ikonotekst
Dette begreb knytter sig til samspillet mellem billede og tekst. Det bruges i arbejdet
med billedbøger og billedromaner, men kan også bruges i analysen af grafiske romaner
og tegneserier.
Beskriv den måde, teksten og billederne fortæller historien på:
Hvordan er vægtningen mellem det verbale (teksten) og det visuelle (billederne)?
Billedfortællingen/ikonoteksten kan være
- a. symmetrisk, dvs. beskriver tekst og billede den samme historie
- b. kompletterende: Ord og billeder fortæller hver deres del af samme historie. Billeder og ord udfylder hinandens huller og kompenserer for hinandens utilstrækkelighed.
- c. kontrapunktisk: Ord og billeder fortæller hver deres historie. Ord og billeder stiller spørgsmål til hinanden og modsiger måske endda hinanden. (Her optræder ofte den upålidelige fortæller)
Samspillet kan godt fungere forskelligt i de forskellige niveauer i fortællingen, dvs. på
de forskellige opslag.
Layout
Er billedsproget traditionelt eller
eksperimenterende?
Hvordan er organiseringen af
ruder/billedrammer og deres form og størrelse?
Gør layoutet på en eller anden måde opmærksom
på sig selv?
Hænger layoutet sammen med handlingen og
temaerne?
(Kilde billede: Gyldendals fagportal
http://dansk.gyldendal.dk/Indgange/forloeb/genrer/graphic_novels/analyse/5_sidelayout.aspx)
Stil
Er fortællingens univers/billedsprog realistisk, karikeret (forvrænget), metaforisk eller
noget helt tredje?
Undersøg stregen, sæt ord på den – er den enkel, karikeret eller mere naturalistisk?
Er den sort/hvid/i farver? Hvordan virker farverne, hvordan fortolker du dem?
Er der symboler, tale- eller tankebobler eller andre udtryk? Beskriv og fortolk.
Beskriv og karakteriser sproget i den grafiske roman.
(Kilde billede: Gyldendals fagportal
http://dansk.gyldendal.dk/Indgange/forloeb/genrer/graphic_novels/analyse/7_stilart.aspx)
Sekvens / Billedskift
Når vi kigger på billedskift, er det blandt andet for at få en fornemmelse af, hvordan
tempoet er. Tempoet kan fortælle os noget om den stemning, der er i handlingen. I
graphic novels ser man ofte, at der er brugt mange tegninger og mange billedskift.
Hvordan er overgangen fra én rude/billedramme til den næste?
Beskæring / Billedudsnit
Hvordan virker det? Hvad fremhæves?
(Kilde billede: http://slideplayer.dk/slide/2941090/)
Synsvinkel / Perspektiv
Fugle-, normal- og frøperspektiv?
http://www.clioonline.dk/danskfaget/mellemtrin/emner/medier/billeder/perspektiver/)
Symboler
Find de vigtigste symboler, og giv dit bud på en fortolkning af dem.
Motiv og tema
Hvad er dens temaer? Hvad er motivet? (Hvad sætter handlingen i gang?)
Perspektivering
Har du læst noget af samme forfatter/illustrator?